Ordning i bokhyllan

Jag håller på med en omorganisering och katalogisering av min bokhylla, vilket visat sig vara en tidskrävande uppgift då jag vill gå grundlig tillväga. Jag tycker om den ombonade känslan som böcker ger till ett rum, men det finns nästan lika många sätt att organisera sin bokhylla som det finns att organisera i sin garderob! Och det går att kombinera olika sorteringssystem, till exempel att ha en övergripande struktur, som i varje del är ordnad på något sätt (tänk till exempel på bibliotek där man har delat upp böckerna först efter vilken typ det är, och därefter ordnat dem alfabetiskt efter författarens efternamn). (Bild från www.breakfastbookclub.se http://www.breakfastbookclub.se/2011/04/05/bokhyllan-rensad-och-klar/)

Tidigare har jag haft böckerna i huvudsak sorterade på genre, och för de skönlitterära böckerna sedan i färgordning (en hylla blått, en hylla svart, en hylla rött, osv) medan facklickeraturen sorterats efter innehåll och sedan inom sin ”innehållskategori” på färg. Jag har haft två stora undantag: Historiska romaner (som inte får plats i bokhyllorna och därför trängs i en fönsterkarm) och Fantasy (som ofta kommer i långa serier och därför är opraktiska att separera).

Nu katalogiserar jag böckerna så att jag lätt ska kunna hitta dem oavsett organiseringssystem (jag lär ändra mig på den punkten fler gånger!). Förutom titel och författare skriver jag in språk, genre, färg på ryggen, nummer och serie (om det är en del av en serie), läst/oläst, plats den utspelar sig på, och om jag lånat den av någon. Planen är att sedan jobba strikt med indelning efter färg på ryggen, oavsett genre. Anledningen till att jag väljer detta är att jag har ganska många böcker, som dessutom är i väldigt varierande storlekar, vilket gör att en ordning efter till exempel författarens efternamn ger ett visuellt väldigt rörigt intryck. Normalt sett är det svårt att hitta böcker enligt färgsystemet (om man inte har så få att man vet precis hur alla ser ut), men med min katalogisering till hjälp bör det inte vara några problem… Jag lägger upp en bild på det färdiga resultatet när jag är klar. (Bild här ifrån Bokhora http://bokhora.se/2008/helvags/)

Nedan är några förslag på hur man kan organisera i sin bokhylla:
Sortera i bokstavsordning
Sortera per genre
Sortera per färg
Sortera på storlek
Sortera på språk
Läst/oläst

Förresten, glöm inte att sortera bort de böcker som du läst och som du inte tycker var tillräckligt bra för att kunna rekommendera dem till någon annan…

Det här inlägget postades i Övrigt, Vardagsrum. Bokmärk permalänken.

Kommentera

