2:a chansen-lådan

När jag rensar något utrymme, garderoben (klicka på länken för att läsa om garderobsrensning) till exempel, så försöker jag gå efter principen att om det inte är använt under det senaste året, så ska det bort! Men ibland har man saker som är svårt att släppa taget om… Istället för att då lägga tillbaka de sakerna (som alltså egentligen borde rensas ut helt) bland det som ska behållas och som faktiskt används, så brukar jag lägga dem i en ”2:a chansen-låda”. På så vis så kan jag undvika att se föremålen/kläderna under ett tag, och kan titta på dem med distans nästa gång jag öppnar 2:a chansen-lådan. I många fall har jag helt hunnit glömma bort vad som ligger däri, och då kommer jag ju inte heller att sakna de sakerna när jag gör mig av med dem. Om det fortfarande tar emot att rensa bort, så kan det ligga kvar i lådan tills nästa gång. Och om det är ett kärt återseende kanske föremålets/plaggets frånvaro gjort att det förtjänar att lyftas tillbaka in bland det som är i bruk?

Viktigt att komma ihåg med 2:a chansen-lådan, är att det ska var just en låda, dvs ett begränsat utrymme utan insyn – det får inte vara så att allt som rensas ut sparas som 2:a chansen för då har ju utrensningen egentligen varit i onödan och man kan fylla garderob efter garderob med 2:a chansen saker… Nej, alltså, ett relativt litet utrymme, och om fler saker behöver få plats, så måste något bort! (Man kan klart fuska och då lyfta tillbaka 2:a chansen bland bruks-sakerna, men då förlorar lådan sitt syfte – att skapa en distans till föremålet så att det blir lättare att göra sig av med.)

Jag brukar gå igenom min 2:a chansen-låda (obs, jag har bara en!) i samband med min säsongsväxling i garderoben, alternativt när den är full. Som komplement till 2:a chansen-lådan har jag en ”Ge bort-låda” (för saker som jag garanterat tröttnat på, men i bra skick), och när det är dags att gå igenom 2:a chansen-lådan, så bjuder jag in någon/några kompis/ar med samma storlek som jag som får plocka vad de vill i Ge bort-lådan, och kan hjälpa mig med opartiska åsikter om föremålen i 2:a chansen-lådan – och ärligt talat, om det i 2:a chansen-lådan tilltalar någon av dem så blir det lättare för mig att släppa taget eftersom jag då vet att det kommer till användning istället för att ligga undangömt i en liten låda.

Det här inlägget postades i Garderob, Kläder, Säsongsförvaring. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 2:a chansen-lådan

  1. Ping: Syns inte – finns inte | Vilse i garderoben

  2. Ping: Snabbrensning i garderoben | Vilse i garderoben

Kommentera

