Sommartid=säsongsuppdatering i garderoben

När det blir sommartid brukar jag ta tillfället i akt och städa och uppdatera min garderob. Då plockar jag fram mina sommarkläder och stuvar undan vinterkläderna – och så känns det som att man fått en helt ny garderob fastän merparten av kläderna är året-runt-kläder. Hur vet man då vad som är sommar/vinter eller året-runt-kläder? Färg och material avgör saken för mig – jag har till exempel svårt att ha en solgul chiffongblus på vintern eller en vinröd yllekjol på sommaren.

Sommarkläder för mig är klara färger, tunna tyger och härliga mönster.

En del sommarkläder ligger dock fortfarande i sina säsongsförvaringslådor – det känns fortfarande lite tidigt att ta fram vita byxor, klänningar och kjolar, och strandkläder. Det brukar jag plocka fram någon gång i maj (även om jag inte använder det förrän i juli/augusti när det är varmt…).

Vinterkläder är dova färger, och plagg i tweed och ull.

Några tjocka tröjor får dock bo kvar i garderoben även under sommarsäsongen, men då endast tröjor i neutrala färger.

Vinterjackorna får också hänga med fram till 1:a maj – det brukar behövas…

Varför ska man då säsongsförvara? Och var ska grejerna ta vägen? För min del så består min aktiva garderob till 1/4-del av mina säsongskläder, men om jag skulle ha alla kläder framme jämt skulle det vara 40% – alltså blir det betydligt luftigare i garderoben genom att plocka bort det som ändå inte kommer att användas det närmaste halvåret. Dessutom, när man bytar säsong så känns det som en helt ny garderob (nästan) när 1/4-del av innehållet helt plötsligt är ”nytt”. (Och som en extra bonus blir det automatiskt en utrensning av de kläder man tröttnat på – man går ju ändå igenom dem, och det är väl onödigt att stuva undan sådant men inte längre vill använda, eller att lägga upp saker man tröttnat på på hyllorna igen…?)

Själva förvaringen för mig är ett antal lådor på en hylla över klädstången. Det ger ett enhetligt och städat intryck och skyddar kläderna från damm.

Det här inlägget postades i Garderob, Kläder, Klädkammare, Säsongsförvaring. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sommartid=säsongsuppdatering i garderoben

  1. Ping: 2:a chansen-lådan | Vilse i garderoben

  2. Maja skriver:

    Kan du inte lägga ut en bild på ditt rum och din garderob? Det hade varit jättekul😀
    //Maja

Kommentera

