Att rensa garderoben…

Garderoben bör rensas regelbundet, annars döljs de kläder man använder av de kläder man inte använder, och det verkar som att man inte har något att ta på sig… Vad är då ”regelbundet”? För mig innebär det 2 gånger om året när jag skiftar mellan sommargarderob och vintergarderob. Bara det faktum att få plocka fram saker man inte ens sett på ett halvår gör att stora delar av garderoben känns helt ny! Och är det så att när man plockar fram det och känner ”Blä, vad trött jag är på den här!” (fast plagget i fråga varit undanstoppad i sex månader), då är det ett utmärkt tecken på att det är dags att rensa ut det plagget.

Men OK, om vi antar att man inte säsongsförvarar sina kläder (rekommenderar verkligen!!!), så föreslår jag tre högar. ”Jaha, tänker du nu, spara, slänga och skänka…” Men nej, det kommer i nästa steg. Mina tre högar är Använder, Använder inte, och Använder inte men VILL använda. Den uppdelningen borde vara ganska lätt… Enligt statistik så använder vi normalt sett 20% av kläderna 80% av tiden.

Ok, högen Använder inte delas upp i två högar Slänga och Skänka (här ligger ju inget som du använder eller ens VILL använda) – den här högen bör inte vara några problem.

För de andra två högarna (Använder och Använder inte men VILL använda) underlättar det om du har en eller flera vänner till hjälp.

Börja med Använder – eftersom det här är kläder som används (och förmodligen mycket) så skulle jag gissa att en del av dem är slitna…? Urtvättade…? Noppiga…? Känns det igen? Var skoningslös, dessa kläder hör inte hemma i din garderob – om de inte är i ett skick så att du skulle kunna ge dem till någon annan, varför ska då du ha dem på dig? Lägg i Slängas-högen. Resten i Använder-högen, dvs det som är i bra skick, ska provas och dina vänner bedömma om det verkligen är något som klär dig och förtjänar att bäras så ofta som det görs… Om något plagg bedöms dig ovärdigt, lägg i Skänkas-högen (eller i en ”2:a chansen-låda” (jag har en sådan för plagg som jag inte ännu är redo att skiljas från, och vid varje säsongsväxling av garderoben tar jag fram den och går igenom – en del plockas fram igen, en del kan jag skiljas från, och en del får ligga kvar ett tag till…)). Sådär, nu borde Använder-högen enbart bestå av kläder som du tycker om, använder regelbundet och som klär dig.

Nu till den svåraste högen: Använder inte men VILL använda. Först och främst, om något är fel storlek så hör det hemma i antingen Skänka– eller Slänga-högen (beroende på skick). Resten i den här högen använder du förmodligen inte för att du inte vet vad du ska ha till – har jag rätt? Ok, sätt igång och prova igen! Det som dina vänner godkänner som klädsamt kan nu (förhoppningsvis) med deras hjälp sättas ihop med några av de plagg som återstår ur Använder-högen och du får fram kombinationer som du inte kommit på själv!

Jaha, om allt har gått som det ska så har du nu en betydligt slimmad garderob där ALLA kläderna är klädsamma och du har fått idéer till helt nya kombinationer. Voilà! Det kommer att kännas som en helt ny garderob, och tänk så mycket plats du har fått! Som en extra bonus(?) blir det också antagligen tydligt vad som saknas och vad det finns för mycket av vilket borde göra det lättare att motstå impulsköp av något man vet att man har för mycket av (kjolar kanske?) till förmån för något man saknar (vit skjorta?).

Och förresten – bara för att det är ”hemmakläder” eller ”gå-ut-med-hunden-kläder” är det ingen ursäkt för att det ska vara urtvättat, noppigt och/eller sitta illa – degradera istället några av de finare kläderna från Använder inte-högen (ja, de som hamnade i Skänka-högen) som inte har något annat fel än att du tröttnat på dem, så kommer du alltid att vara välklädd!

PS. Fastän jag ALLTID rensar vid två tillfällen om året kunde jag bära ut FEM(!) pappkassar ur min klädkammare när jag tillämpade denna rensningsprincip! Luftigt och fint nu🙂

Det här inlägget postades i Garderob, Klädkammare, Säsongsförvaring. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att rensa garderoben…

  1. Ping: 2:a chansen-lådan | Vilse i garderoben

  2. Ping: Less is more | Vilse i garderoben

Kommentera

