Någonsannanstans-lådan där ”överblivna” saker hamnar efter städningen

Jag vet inte om ni är som jag, men när jag är klar med städningen (alltså den där grundliga, allting i ordning, på sin plats, osv, så att inget råkar ramla ut när man öppnar en dörr/lucka/låda som man inte trodde att man skulle behöva öppna… Ja, ni vet vilka dörrar/luckor/lådor (rum?) jag pratar om!) så brukar det finnas en hög med saker som ska någon annanstans, eller förvaras ”på ett bra ställe” – denna hög brukar ha fått sin slutliga form ungefär 15 minuter (i bästa fall) innan gästerna kommer… Vad gör man då med denna hög?!? Jag brukade leta upp någon tom papplåda/skokartong (eller bärkasse/flyttkartong – beror på högens storlek) och ösa ned grejerna däri – ”jag fixar det imorgon..”. Ja, eller hur! Helt plötsligt har man fem någonannanstans-lådor som väntar på att bli sorterade…

Eller förresten, man behöver inte ens vara i städ-mode – på något vis finns det alltid ett gäng smågrejer som bara FINNS! Ni vet, en penna, ett par hörlurar, ett hänglås, mobilladdaren, ett presentkort, en knapp…

För några månader sedan införde jag en permanent någonannanstanslåda (storlek liten skokartong) stående där det är störst sannolihet/risk att en driva med grejer växer fram (i mitt fall på köksbordet), och nu lägger jag ned grejerna däri på en gång. Detta gör att alla lösa småprylar som tidigare drev omkring utan styrning i lägenheten har fått ett eget ställe! Visserligen tillfälligt, men ändock – det som förut var oordning ligger nu samlat på samma ställe i en låda (ja, OK, jag har en låda i badrummet också, och en bredvid sängen…) och om man skulle få oväntat besök så är det en smal sak att antingen lägga ett lock på lådan (lådorna) och låta dem stå kvar(!) eller att flytta dem till ett mindre iögonfallande ställe. Dessutom känns det mer städat mellan besöken också🙂

Det här inlägget postades i Övrigt, Småpryttlar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Någonsannanstans-lådan där ”överblivna” saker hamnar efter städningen

  1. Emilia skriver:

    Jag tror på detta G! Jag ska införa lådor här hemma och se vad som händer och framför allt hur det känns! För nu är jag mest irriterad på allt småplock. Vissa saker hittar aldrig sin plats – så är det nog. Sen blir jag ju sugen på att göra snygga boxar. Med lock som du sa idag🙂

    Allt gott!
    Emilia

Kommentera

